VELGEDE ÜLDEHITUS

Velje põhiosadeks on pöid ja kilp. Pöid on velje osa , mille peale paigaldatakse rehv ja mis toestab rehvi. Rattakilp on telje ja pöia vaheline osa , mis toestab velge. Velje kinnituse tagab kilbi ja rattarummu vaheline poltliide. Velje pöial saame eristada kahte profiili-montaazirant ja turvaserv. Montaazirant on vajalik rehvide monteerimisel ning turvaserv on kohustuslik element , mis takistab rehvi mahatulekut veljelt.

Velgede puhul on tähtsamateks parameetriteks:

Velje diameeter(tollides) – sõiduautodel on kasutusel 12-24 tollise läbimõõduga veljed.

Velje laius(tollides) – laiuseks loetakse pöia osa , kuhu rehv on monteeritud.

ET ehk Offset(millimeetrites) – vahemaa velje kesktelje ja rattarummu kinniyuspinna vahel.

PCD ehk Pitch Circle Diameter(millimeetrites) – poltliite ringi diameeter

Poldivalem – mitme poldiga kinnitub velg rattarummu külge, enamlevinud on nelja ja viie poldiga süsteem. Poldivalem ja poltliide ringi diameeter on omavahelises seoses , sest need märgitakse tavaliselt koos , näiteks 5×112, kus 5 näitab poltide arvu ja 112 poltliiteringi diameetrit millimeetrites.